torsdag 28 november 2013

Tacksamhet

Förra helgen fick jag lite panik. Panik över mitt liv. Kunde inte på något vis förstå hur de enda julsaker jag ägde var tre ljusstakar och ett sexpack porslinstomtar som jag fick när jag var tio. Så började jag fundera lite och kunde snabbt förklara för mig själv hur det kom sig. Jag flyttade hemifrån för åtta år sedan, till Umeå för att plugga, julen 2005 bodde jag i källaren hos en familj men var ju hemma i Bollnäs över jul. Året efter hade jag nog flyttat in i kollektivet med Affe och Marcus, kanske pyntade jag med en ljusstake där men var ju i Bollnäs på jullov sen med, året efter bodde jag på samma plats och det var nog samma visa då. 2008 flyttade jag äntligen till egen lägenhet i Umeå men var fullt upptagen med att skriva examensarbete, köpte säkert två ljusstakar till så jag hade i alla fönster där men minns jag inte helt fel var jag nog i Bollnäs hela december, gjorde intervjuer, skrev och jobbade en hel del! Julen firades definitivt i Bollnäs och i januari flyttade jag, alla mina saker åkte ner i lådor för de kommande fyra åren! Jag for till USA, firade julen 2009 på en ö i Bahamas, julen efter firades i Boston och 2011 firades julen i ett soligt, varmt, blåsigt Thailand.

Så har vi fjolåret då, jag bestämde mig för att prova livet i Bollnäs, skaffade jobb och lägenhet som jag flyttade in i oktober, jakten på de försvunna flyttlådorna pågick nog fortfarande över julen! Inte lätt när man haft sina saker förvarade på fem olika ställen under fyra år.. Vet med all säkerhet att jag iaf hade ett fat med adventsljus och siffror på i fjol som nu är spårlöst borta. Men men, nu har jag köpt nya och tillomed hittat en fin tomte som sitter här bredvid. En stjärna i fönstret och lite lånade gardiner så har julmyset infunnit sig. Sprang nyss fram o tillbaka till tvättstugan och åh vad jag gillar alla ljusstakar och stjärnor som lyser överallt nu!

Idag är det. Thanksgivin i USA, lite av en favorit för mig och visst hade det varit fint att mysa med de små just idag. Jag är iaf tacksam över de fina människor jag har omkring mig. Förra året ställde jag ju till med thanksgiving middag, tanken på det fanns i år med men det har inte hunnits med. Kanske en annan gång. Jag har varit sjuk hela halva hösten, inte sjuk nog att bara ligga hemma men inte pigg nog att träna o vara aktiv fullt ut. Fick tillslut en penicillin kur och tjoho, idag är nog första dagen jag känner att energin är tillbaka helt o hållet! Har tränat igen denna vecka efter några veckors uppehåll och det känns fantastiskt, det måste vara det som ger extraenergin! Körde ett pass med Emma ikväll, lite intervaller och lite styrka. Sedan har jag bakat fröknäcke och mjukbröd, nu ska jag strax gå till tvättstugan för sista gången ikväll. Livet är ändå rätt bra, det gäller bara att tänka om och tänka rätt ibland.

Inga kommentarer: