söndag 28 augusti 2011

Regnet efter stormen

I torsdags var jag som sagt inregnad hela dagen då det såg ut såhär utanför dörren. Vägen utanför blev en flod och nere vid main road var det tydligen ännu värre - där var vattnet till midjan på folk och det åktes båt på vägarna! Jag kom dit dagen efter och då det väntades mycket mer regn i helgen hade de ställt upp båtar längs med main road i fall att tror jag. Brunt smutsigt vatten forsade fram överallt och det var det värsta dom sett på år! Början på monsunen sas det sen och översvämningarna ska förhoppningsvis inte hända igen då det var igensloggat överallt och det är urrensat nu. Vi hoppas! Sen är det olika bud på hur länge monsunen är, en månad, två månader, tre månader? Bara för att jag är här blir det säkert fyra månader regn. Ush. Fyra dagar nu och jag är så less att jag kan kräkas på dåligt väder. Enligt väderrapporten ser det ut att bli lite sol tisdag -onsdag ändå, jag hoppas.
Det går bara inte att sitta inne och göra ingenting när det öser ner, lika lite som det går att vara ute och göra något när det öser ner, så i fredags efter jobb gick jag med K och T till Marriott för att bada en sväng sedan följde jag med hem dit och såg film och snacksade. Mycket uppskattat från min sida!

Igår tog vi en taxi in till Patong och Junkan som Stockholmarna kallar det - Jungceylon, ett stort shoppingcenter inomhus. Shoppade faktiskt ingenting men det var skönt att komma ut och iväg och göra något. Det blev en heldag och dit åker jag gärna fler gånger.
Idag skulle vi iväg till Big C i Phuket town för att köpa cyklar, på väg till skjutsen skulle jag lämna tillbaka min lånecykel och han frågade då om jag inte ville köpa den. Visst tackade jag ja till det, jag gillar ju cykeln så nu behåller jag den röda pärlan. Ska lämna in den på cykelverkstan en sväng o fräscha upp den lite bara. Följde ändå med in till Big C idag för att fördriva några timmar, köpte ett diskställ och lite annat smått och gott.

För att återuppta seden från USA med gamla kinesiska ordspråk så kommer här ett: "När det regnar i Thailand så regnar det rejält, och när det inte regnar så regnar det lite ändå."
Idag brakade det loss rejält och på två minuters cykling blev jag dyngsur rakt igenom.Nu sitter jag hemma i huset, följer Irene och tänker på mina vänner i USA, hoppas att det inte blir så farligt! Tänker också att det "bara" är en vecka tills Malin är på planet hit och hoppas att denna vecka går snabbare än förra.



1 kommentar:

Marte Rebekka sa...

Det virker som du har det fantastisk Malin, noe du snakket om hele tiden i USA. Lærer i utlandet, jeg liker det. :)