måndag 9 april 2012

I väntan på bussen som aldrig kom

Jag har om några dagar bott i Thailand i åtta månader och kan väl inte påstå att jag varit runt och sett allt för mycket. Jag jobbar ju faktiskt här och den enda lediga tid jag har är helgerna som är två dagar långa och så loven då, men jag har faktiskt haft lyckan att ha besök varje lov! Har hunnit se mig om i närheten här runt Phuket såklart, Similan och Phi phi och när nu Emma var här passade jag på att se något nytt. För att träna lite på vårt kommande liv som backpackers bestämde vi oss för att ta lokalbussen för 100 bath istället för taxi för 2500 bath. Efter att tålmodigt och med humöret på topp ha väntat på en buss som inte kom i över två timmar, med många förbipasserande som talade om att sista bussen gått gav vi tillslut upp och jag ringde min chaufför och tvätterska Kanda som hade tid att skjutsa upp oss till Khao Lak 1.5 timme senare. Bättre lycka med bussen när vi skulle hem på söndag?

Vi kom fram till vårt fina billigt bokade hotell med fantastiskt snorgrön fondvägg, utedass och inkräktare i form av (utan att överdriva) 5 cm stor spindel! Lika glad var väl jag för det... Lördagsmorgonen bjöd på en fantastisk frukostbuffe med utstikt över turkost hav och Malin hon njöt. Spenderade dagen med en bra bok i en solstol, promenerade fram och tillbaka på en solstolstom strand och provade att simma över till en annan strand. En fantastiskt härlig latdag i Khao Lak.
Khao Lak var ett mysigt litet ställe, inte den där vita underbara sanden som Phi Phi bjuder på men helt klart värt ett besök. På kvällen åt vi grillad fisk, drack drinkar och såg på solnedgång - sånt där som jag gillar att göra.
Vi gjorde ett nytt försök med bussen på söndagen och här i Khao Lak verkade folk lite mer säkra på när var och hur bussen gick så vi fick skjuts ut till storvägen där vi inte behövde vänta mer än 7 minuter innan det rullade in en buss och plockade upp oss, 100 bath och 1.5 timme med lokalbefolkningen senare var vi inne i Phuket town. Där försökte alla såklart lura oss till att åka taxi men icke sa nicke nu var det buss som gällde all the way. Tyvärr måste jag säga det om thaiarna att dom försöker alltid, alltid blåsa en på pengar eller så på något vis "nej bussen går inte idag" "sista bussen har gått" "det är bara taxi som går härifrån" jo tjena! Vi frågade oss fram, hittade tillslut en blå fin buss med en glad chaufför som tog oss hela vägen hem till Kamala för 35 bath. En lyckad weekend i Khao Lak.


Inga kommentarer: