lördag 14 april 2012

Malin och munkarna

Idag började jag dagen i templet dagen till ära. En snäll kvinna hjälpte mig med allt jag inte kunde i det fullsatta templet, hon förklarade att det var familjedagen i Songkran och hon gav mig två ljus, tre rökelser och en blomma som hon visade vad jag skulle göra med. Medan jag tände rökelserna och ljusen samtidigt som jag tänkte på familj och vänner som hon sagt åt mig att göra plockade hon ihop ett stort silverfat med gåvor på åt mig. Jag fick sedan skriva namn på ett papper som hon sedan gjorde lite anteckningar på och detta hamnade även det på silverfatet, jag fick också tala om vilken veckodag jag var född på och så fick jag en Buddha som är för den dagen. Tillslut fick jag en liten skål med vatten att hälla några droppar i på ett visst sätt. Satt sedan och lyssnade med fötterna vända bort från Buddha och munkarna och med händerna ihop tills det var dags att gå fram och lämna mina gåvor. Lyssnade mera och hällde sedan några droppar av vattnet i skålen samtidigt som jag tänkte på nära och kära så att andarna förstod att de skulle ge dem lycka och välgång under det kommande året - så nu kan ni känna er säkra! Avslutade allt med att följa alla ut och hälla vattnet där. Jag måste bara säga att alla var så vänliga, leende och hjälpsamma mot en liten vilsen farang och jag gillar att uppleva sånt där annorlunda. Nu tror jag på ett gott nytt 2555, det känns ordentligt infirat!

Inga kommentarer: