onsdag 11 april 2012

Tsunamivarning

Känner att det kan vara på sin plats med ett litet inlägg såhär klockan 22.30 lokal tid onsdagen den 11 april 2012. Jag har i eftermiddag upplevt en jordbävning och en tsunamivarning.

Morgonen var lite mulen, jag tog sovmorgon till strax före 9, åt frukost, simmade en sväng i poolen och satte mig sedan i soffan för att läsa. Kände att jag inte var särskilt sugen på stranden så när Lena (pappa, lillebror, Lena och Birgitta är på besök) sa att ska vi inte hänga hemma idag och sedan fara till templet och marknaden på eftermiddagen sa jag inte emot. Jag och Lena for till Big C och handlade en sväng, jag köpte en sug för 59 bath och spenderade en stund med att rensa avlopp (rörmokare är kanske min nästa titel?). Vid 15 cyklade vi bakgatan mot templet och svängde in på mitt jobb för att visa det för besöket, vi hann sedan inte ner till Main road innan någon stoppade oss och talade om att det varit en jordbävning utanför Indonesien och att det var tsunamivarning - vi vände om och åkte tillbaka uppåt! Jag såg att någon var inne på skolan så jag svängde in där och de hade hört om det med, de hade tom känt skalvet. Fler och fler människor rörde sig uppåt och jag visste att grannmamman var ensam hemma med sina två pojkar plus några extra barn så jag var snabbt in dit för att kolla så de visste om vad som hänt och det var tur för de hade inte hört något.

Tillsammans gick vi upp på deras övervåning och läste lite om vad som hänt. Vi bor ganska högt upp men som alltid tänkte jag "safety first" så vi tog oss lite mer uppåt till den andra svenska skolan, alltså inte den där jag jobbar. Där ramlade det inte lite fler folk så vi var både australiensare, kanadensare, tyskar, norskar och svenskar. Där var vi långt från havet med tak över huvudet, vatten och en dator med information. Där har vi sedan suttit i 5-6 timmar, försökt följa vad som hände och hålla oss lugna. Olika bud, vad är falskt? Påhitt? Sanning? Vid 20.00 hade en del redan tagit sig ner från bergen och då gick de ut med att tsunami hotet var avblåst så då rörde vi oss hemåt.

Nu sitter jag hemma i soffan och är ganska slut efter en händelserik eftermiddag. Jag måste säga att jag är imponerad över hur allt fungerade, varningen nådde fram, de som hade bilar hjälpte till att transportera gående uppåt och det kördes ut vatten, som tur var kom ingen tsunamivåg denna gång. Jag är ok och mitt hus ska vara inom safety zoon så nu hoppas jag kunna sova gott inatt för det här tog på krafterna.

Inga kommentarer: